Welke functies kun je binnen de marketingwereld bekleden?
Tegenwoordig gebeurt er ontzettend veel online. Mensen zelf zijn continu online via hun laptop of mobiel, betalingen vinden online plaats en steeds meer bedrijven kunnen de waarde van hun online aanwezigheid niet meer ontkennen. Met de groei van alle online mogelijkheden, is er ook steeds meer werk ontstaan. Denk hierbij aan het bouwen van websites, het maken van koppelingen tussen on- en offline systemen, de communicatie richting consumenten en het opzetten van de optimale, online klantreis. Intussen is het werkveld een stuk uitgebreider dan een paar jaar geleden. In deze blog bespreken we een aantal functies die je binnen de marketingwereld kunt bekleden
Marketingmanager
Nadat je enige jaren ervaring hebt of een opleiding management hebt afgerond, kun je marketingmanager worden. Dit kan natuurlijk binnen een bureau of binnen een bedrijf zelf. Als marketingmanager ben je verantwoordelijk voor de projecten die lopen binnen de marketingafdeling. Als het ware ben jij degene die alles coördineert en uit zet om het project in goede banen te leiden. Daarnaast zul je het aanspreekpunt zijn voor de rest van de medewerkers. Het is dus handig als je als marketingmanager goed met mensen om kunt gaan. Op die manier zul je het optimale uit de samenwerking van het team halen.
Specialist
Binnen de wereld van marketing zijn er tal van specialismen. Denk hierbij aan SEO, SEA, e-mailmarketing, social media marketing, designer of data-analist. Deze specialismen werken uiteindelijk samen om een product of dienst zo optimaal mogelijk in de markt te zetten. Gezien het grote aantal specialismen, kun je vast begrijpen dat je deze niet allemaal kunt beheersen. Als je erg geïnteresseerd bent in een van deze onderwerpen, kan het een goed idee zijn om jezelf hier volledig op te storten. Door dit een aantal jaren te doen, kun je jezelf uiteindelijk een specialist noemen. Dit betekent dan niet dat je nooit meer iets hoeft te doen voor andere specialismen, want er zal nog steeds een grote samenwerking zijn.
Strateeg
Achter iedere uiting of iedere campagne zal een bepaalde strategie moeten hangen. Het zal namelijk niet werken als de marketingafdeling zomaar wat doet, zonder een achterliggende gedachte. Als strateeg zul je verantwoordelijk zijn voor de richting en het achterliggende idee van de marketinguitingen van het product of dienst waarvoor je werkzaam bent. Strategen staan dus eigenlijk aan de basis. Door middel van onderzoek, strategische sessies, brainstorms en testen zul je als strateeg – eventueel samen met de marketingmanager – de lijntjes uitzetten om zo mooie campagnes te draaien.
Zoals je ziet zijn er veel verschillende functies te bekleden binnen de marketingwereld. Het is maar net afhankelijk wat voor soort functie jij prefereert. Hou je ervan om de leiding te nemen, ben je meer uitvoerend of vind je het juist leuk om na te denken over verschillende strategieën? Het antwoord op deze vraag zal bepalen welke richting jij op zal gaan. Het mooie is, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt hoeft deze niet definitief te zijn. Door middel van een opleiding of trainingen kun je altijd richting een andere functie toewerken.