Terug naar nieuws

Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Heb je ooit wel eens gehoord van het inzetten van webgebaseerde kanalen en smart devices om één of meerdere producten of diensten onder de aandacht te brengen? Vast wel! Dat is dus online marketing. Het kan ook worden gebruikt om een boodschap te verspreiden.

Er zijn diverse manieren om online marketing in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan e-mail, sociale media, display-advertenties, zoekmachineoptimalisatie en Google AdWords. Het doel van online marketing is om mensen te bereiken via de kanalen waar zij veel tijd doorbrengen. Tegenwoordig is dat online, en niet zo’n beetje ook!

Nieuwe marketingmogelijkheden

De stijgende populariteit van het wereld wijde web (voor zowel zakelijke als particuliere gebruikers) heeft voor de marketing wereld een hoop nieuwe kanalen opgeleverd, waaronder de hierboven genoemden. Het is een geweldige manier om in een korte tijd veel mensen te bereiken en potentiële klanten om te zetten in (vaste) klanten.

Hoe werkt het?

Bij online marketing worden er diverse digitale en online middelen ingezet om bepaalde berichten naar bestaande en/of potentiële klanten te versturen. Dit kan een simpele, maar toch pakkende afbeelding of video zijn, of een klein stukje tekt. Het kan echter ook wat complexer, zoals een complete online marketingstrategie waarin diverse zaken allen tezamen worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sociale media posts en pagina’s, e-mailnieuwsbrieven, websites en/of landingspagina’s.

Het online marketingmodel dat past bij jouw bedrijf, is o.a. afhankelijk van wat voor soort bedrijf het is, waar jouw doelmarkt is gelokaliseerd en uiteraard jouw budget. Marktonderzoek kan je een zet in de goede richting geven met betrekking tot het kiezen van een passende strategie of een combinatie van strategieën om het marketingplan zo succesvol mogelijk te laten zijn.

Een voorbeeld van online marketing is bijvoorbeeld een kapsalon die Instagram inzet om klanten te werven. Dit kan door middel van foto’s te plaatsen van haarstijlen die zijn gecreëerd door de kapsalon en eventueel deze posts te promoten. Ter additie kunnen ze nog een Facebook-pagina creëren waarop positieve recensies van contente klanten kunnen worden weergegeven, plus een link die leidt naar de website van de kapsalon. Potentiële klanten kunnen daar nuttige informatie vinden over bijvoorbeeld reserveringen, aangeboden services en foto’s van hoe de kapsalon eruit ziet.

Is online marketing een vereiste in deze tijd?

Onlinemarketing wordt van steeds groter belang, zowel voor kleine als grote bedrijven. Traditionele marketing methoden voldoen niet meer aan de standaard van de consument van vandaag. Men doet namelijk steeds meer online onderzoek naar de producten die ze willen hebben en shoppen steeds vaker online. Zelfs als ze fysiek in de winkel staan, is de kans aannemelijk dat men online onderzoek verricht voordat ze de aankoop daadwerkelijk verrichten.

In de tijd waarin we nu leven, zouden eigenlijk alle bedrijven online marketing moeten inzetten. Anders lopen ze simpelweg geld en klanten mis!
Bron: roipartners.nl