Waar je op moet letten bij het (laten) maken van een logo
Vrijwel ieder bedrijf heeft een logo. Of je nou een webshop beheert, een marketingbedrijf hebt of een restaurant gaat beginnen, waarschijnlijk krijg je wel een keer te maken met het maken van een logo. Een logo zorgt voor herkenning en professionaliteit. Maak dus niet zomaar een logo voor je website of je bedrijf, maar denk daar goed over na. Een logo is immers niet iets wat je ieder half jaar weer wilt veranderen.
Houd rekening met de vormgeving van het logo. Heb je een online marketing bedrijf dan wil je misschien een bijpassend icoontje in het logo verwerken zoals een computertje. Er wordt ook wel eens gedacht aan een icoontje wat bij de naam past. Heet je bedrijf bijvoorbeeld ‘Beer marketing’, omdat dit jouw achternaam is, dan kun je ook een beer in het logo verwerken. Houd het echter wel eenvoudig. Het logo ga je voor veel doeleinden gebruiken en een ingewikkeld logo is dan niet altijd handig. Wellicht dat je het logo ooit eens op je auto wilt laten plakken, of dat je het op raamfolie laat printen zodat je het op je bedrijfspand kan plakken. Ook zal je het logo misschien willen tonen op je papierwerk en dan wil je waarschijnlijk ook niet dat het te druk oogt. Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee dient te houden bij het uitkiezen van je logo. Laat je het logo door een speciaal bedrijf ontwerpen? Dan houden zij rekening met wat je wensen zijn en denken ze uiteraard met je mee.
Logo op visitekaartjes
Een logo wordt ook vaak gedrukt op visitekaartjes. Dit zijn kleine kaartjes die je uitdeelt aan je relaties en eventuele klanten. Het is een marketing strategie die veel wordt gebruikt. Ook hier is het niet handig om een groot en ingewikkeld logo te hebben. Een visitekaartje is maar een klein kaartje en het logo zal dus behoorlijk verkleint worden. Bij een ingewikkeld logo met veel kleine onderdelen wordt het dus niet goed zichtbaar. Eenvoud is wat je wilt!