Terug naar nieuws

Wat is een call to action en hoe gebruik je het op je website?

Wat is een call to action en hoe gebruik je het op je website?

Als website-eigenaar wil je natuurlijk het optimale uit je website halen en dat je bezoekers regelmatig terug blijven komen. Maar hoe pak je dat nu eigenlijk aan? Een grote stap in de goede richting is door je te focussen op de call to action van je website. Grote kans dat je nu misschien denkt: waar hebben zij het nu weer over? Dat is erg begrijpelijk. Gelukkig leggen we je maar al te graag uit wat dit begrip precies inhoudt en hoe ook jij met behulp van deze tactiek het optimale uit jouw site kan halen.

Wat houdt een call to action precies in?

Met een call to action worden de acties bedoeld die bezoekers bewust of onbewust op je website ondernemen. Zo zou iedere aparte pagina van jouw website een eigen call to action moeten hebben: een doel dat die specifieke pagina moet bereiken. Dat kan zeer uiteenlopend zijn: van het introduceren van je merk, tot het tentoonstellen van je producten en het reguleren van het betalingsproces. Hoewel dit vrij logisch lijkt, raken veel website-eigenaren dit tijdens het vervaardigen van een website uit het oog. Kijk dus een kritisch naar je website en vraag jezelf af: hebben al mijn pagina’s een specifiek doel? Zo niet, dan is er werk aan de winkel.

Hoe zet je het zo optimaal mogelijk in op je website?

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat het doel van een bepaalde pagina is, is het belangrijk om dit onderwerp zo duidelijk mogen aan de bezoeker te presenteren. Dat kun je doen door middel van tekst, opvallende kaders, afbeeldingen of knoppen. Zaak is het om de bezoeker te verleiden deze actie daadwerkelijk te ondernemen. Door verschillende elementen naast elkaar te gebruiken versterk je het effect en zal je call to action enkel duidelijker worden. Buttons worden over het algemeen het meest gebruikt omdat ze door hun opvallende uiterlijk razendsnel de aandacht trekken. Een goede positie voor dit soort elementen zijn natuurlijk bovenaan en onderaan de pagina, zodat de bezoeker niet lang hoeft te zoeken.

Benieuwd naar de call to action voor jouw website? Neem contact op met Webstee Fabriek!